Ett uppmaning till er alla!

För en gångs skull har jag inte en helt utflippad titel men jag kände att det verkligen inte passade med ämnet jag ville prata om:

INTERNETMOBBING!!

De flesta har sett betydligt mer av den här varan än vad jag har eftersom jag inte är så värst intresserad av att leva i cybervärlden, men det lilla jag har varit med om, indirekt och direkt, har varit tillräcklgit för att reta upp mig. Ett klassiskt exempel är från apbergets tid, där ett klipp på youtube med olika foton på personer som antingen gillade mörkare musik eller föredrog att kola sina ögon samlades i en nedvärderande film som gick ut på att kalla dessa personer för emos. Det i sig "var väl inte så farligt" som någon uttryckte det, men det hindrade inte de flesta i kommentatorfälten att uttrycka sina åsikter på en skräpig svenska och med uttryck som skulle ge vilken pensionär som helst en hjärtattack.
Allt i syfte att "uutrycka sin åsikt" om dessa personer man antingen kände till som bekanta, kände till genom bekanta till bekanta, endast hade sett förut eller inte ens visste vilka det var. Ett klipp som inte blev så uppskattat av de flesta tack och lov.

Detta klipp berörde dock mer än en person. Betydligt oftare händer det att en enda person blir uthängd på forum och dylikt, av personer som endast är ute efter att säga så mycket skit som möjligt om personen ifråga. Ibland tas det ställning i en ståndpunkt (såsom flickan i Bjästa som fick hela byn emot sig) eller endast en för alla helt okänd människa som ingen känner ens vid namn men man likväl måste snacka så mycket skit om.

En del frågar mig varför jag inte vill vara medlem på Facebook. Den huvudsakliga anledningen är inte att jag inte vill bli kontaktad av folk som jag känner/har känt, utan för att jag anser att forumet är för stort att kontrollera. Ständigt hittar jag rapporter om grupper som har startats med syfte att hacka på en uthängd stackare, eller att hylla kriminella som skadat andra i såpass mån att de inte klarar av att se hur någon kan vilja stötta dessa människor. När det sedan rapporteras till ledande på communityt händer ingenting alls, eftersom Facebook anser att det är den enskilda individens ansvar att lösa det själva. Likadant med Youtube. Communities som Apberget och Helgon tycker jag är betydligt mer okej, för där har/hade moderatorerna mer auktoritet. Hittades något opassande så blev det konsekvenser. En person som var ful i munnen om andra eller hade ett fult språk fick en varning eller blev fick sin användare blockerad. DeviantART är nästan men inte fullt lika duktiga, men forumet är å andra sidan bra mycket större så vad ska man begära?

Självklart blir jag glad av att hitta personer som Hanna Fridén som startar en grupp mot det på Facebook och lyckas vända ett helt forum från att hänga ut oskyldiga till att istället prata om saker som hudnvalpar och tårtor. Fantastiskt! Att hon dessutom uppmanar till civilkurage är något jag anser att alla bör ta till sig. Jag har inte många läsare på denna blogg, men de få jag har vill jag uppmana till att gå med i hennes grupp mot nätmobbing på Facebook, här har ni länken. Jag tänker tyvärr inte bli medlem bara för att gå med i klubben, men vi som inte dräller på fejan kan göra annat:

1. Vi kan anmäla trådar, bilder och klipp där mobbning förekommer.
2. Vi kan skriva att de gör fel, att det är elakt, att det är mobbning och vi inte tolererar det.
3. Vi kan maila personerna bakom mobbningen och säga åt dem att det de gör är fel

Det tar på krafterna att göra sådant, jag har själv suttit i dagar och bråkat med folk på youtube om nedvärderande eller trakasserande klipp, eller ratat elaka och otrevliga kommentarer, men självklart är det ingen som begär att alla ska göra det jämt heller. Om alla gör något ibland så innebär det en jävligt stor skillnad! Ingen ska gnälla på någon om att de inte gör tillräckligt, vi ska lägga energi på vettigare håll istället!

Så hemläxa från mig: Nätmobba inte själv.
Det är alltför lätt att haka på trender, särskilt om man anser det själv vara en aning harmlöst. Jag har sett alltför många påhopp på Hanna Widerbergs videoblogg där folk kläcker ur sig riktigt sjuka grejer i en nästan standardiserad youtube-anda (hör ni hur sjukt DET låter?) utan att bry sig om vad hon pratar om. Lyssnar man på henne så finner man att hennes blogg är extremt harmlös, men jag antar att eftersom hon är blond och har ganska dålig ljudkvalité på sina klipp som får hennes röst att låta riktigt jobbig så är det klart att man ska hoppa på henne? Fel! Mycket fel! Gillar ni inte hennes blogg, så var inte där då! Titta inte på hennes klipp om ni inte gillar hennes utseende, röst, åsikter, osv. Men kom inte med elaka påhopp för då blir det mobbing! Om Hanna däremot skulle komma med påhopp på andra så ska man självklart säga till henne att det hon gör är fel.

Tänk er för och håll utkik. Vi har ännu ingen statistik som talar för att folk faktiskt tar livet av sig på grund av nätmobbing, men vad är det som säger att det inte är ett problem för oss? Vad är det som säger att internet kan tendera till att orsaka mer problem än vad vi redan har?

Jag hänger aldrig på forum för just den här anledningen, jag vill heller inte vara känd för just den här anledningen - för folk har inget internetvett. Folk har knappt ens vett på Facebook, hur illa är det då inte på forum som 4chan och Flashback? Näru, här skulle man nog behöva införa internet-lektioner i skolan, nu när det har blivit en sådan väsentlig del i vår vardag. Jag litar inte på att alla föräldrar kan lära sina barn att surfa med vett och etikett, och hur många "råkar" inte kläcka ur sig en massa dumheter bara för att de är på dåligt humör? Och om vi inte gör något nu, när ska vi då göra något åt saken? I Sydkorea har de redan lektioner i Internetbehandling precis som vilken annan kurs som helst, för det har blivit ett sådant problem för dem. Vår regering måste också få upp ögonen för det!

Det finns mycket att säga i ämnet men jag tänker inte ordbajsa mer än nödvändigt. Läs gärna det här dock och gå sedan med i Hannas grupp på Facebook. Och mobba aldrig själv!

Tack för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0