Grodan har huvudvärk över oredan i musikaffären

Livet är hårt som nörd... Minsta lilla motgång och du faller hårt mot marken utan chans att kunna ta emot sig...

Men nu tänkte jag inte nörda mig i vanlig ordning utan först och främst gratulera alla som tog studenten idag, däribland lillebrorsan Ragge. Grattis grattis! Det verkar som om han har haft det lite roligare än jag på gymnasiet, ett stort plus! Tusen gratulationer och sparkar i baken brorsan!
Vad som slog mig tidigare idag var dock hur märkligt vårt studentfirande måste te sig till utlänningar. För sen när har ett offentligt supande och festande en hel dag kunnat godkännas som något som är officiellt okej? M-päron sa att det alltid har firats så, men jag kan inte låta bli att fundera över hyur man faktiskt gjorde riktigt långt tillbaka, då högre studier var något för de rika. Inte firades det med buller och bång i glada fulla vänners lag.
Tråkigt nog var ju inte vare sig jag eller J nykter på studenten (fast särskilt full blir man ju inte heller av endast två små glas med champagne). Inkonsekventhet när den är som värst, men vad ska jag göra åt det i efterhand förutom att skämmas en skvätt?

Helgen lär bli en smula jobbig i sedvanlig ordning, eftersom jag har blivit ombedd att följa med m-päron till boden på marknaden där. Det är ju visserligen kul att umgås med morsan, för nu när vi inte träffas varje dag känns bråk och tjafs som något totalt meningslöst, men hur kul är det att tillbringa två dagar på en marknad krängandes grejer som visserligen är extremt bra grejer men som folk ändå envisas med att vara skeptiska mot? Ligger det i svenskars natur att vara skeptiska? Jag tror nästan det.
Det värsta med det är att jag missar J's spelning imorgon. Det hade varit skitkul att få se honom spela på en mer officiell plats där betydligt mer folk ser på (det är ju för sjutton skolavslutning, hur mycket folk kommer det inte att vara där??) men ska man till boden så ska man. Extremt mycket snyft och det ger mig nästan dåligt samvete över att jag inte kan vara där. För det är ju lika mycket för J's skull som för mitt egna nöje som jag går på hans spelningar. Det är ytterst få som jag har missat under vårt förhållande.

Apropå det så måste jag börja teckna klart alla halvfärdiga grejer och satsa mer på min konst. Det känns tråkigt att det är bara J som uttrycker sig offentligt, det vill jag också göra. Därför ska här sparas ihop till en multi-maskin som skriver ut, kopierar och scannar. Jag har sett bra maskiner på Mediamarkt som inte kostar multum. Med lite tur kanske jag kan prata in J i det, och så kan vi köpa en tillsammans.
Har åtminstone två halvfärdiga saker som skulle vara roligt att visa upp, med titlarna Zip 12 years och Zip II 47 years. Två teckningar med samma porträtttema men med olika personer. Den ena föreställer en tolvårig tjej med osäker blick och en dragkedja på handleden och den andra en 47-årig kille med ett ilsket vrål i ansiktet och en dragkedja över halsen. Mycket intressanta saker, ja?

Annars finns inte alltför mycket att se fram emot. Ska beställa säsong 4 och 5 av turtles nu när jag får min lön. Sen är det färdigt med allt dyrt ebay- och amazonshoppande. Det har visserligen varit värt vartenda öre och det har varit extremt hög materiell lycka, men det vore roligt att kunna lägga sina pengar på andra saker. Som en scanner till exempel. Eller om jag skulle hitta den där perfekta bokhyllan.

Nåväl, vi synes i nästa vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0