Kottegryta med spets av grunkel och mackapärer

Jag tror att det var i förrgår när J var på jobbet som jag upptäckte en riktigt gammal episod av 1987 turtlarna, med den första dubbningen som gjordes. Jag har aldrig sett den varianten av serien och blev väldigt förvånad över att de hade översatt precis allt utom Shredder (jag lovar, strimlaren har aldrig låtit särskilt skräckinjagande jämfört med den engelska översättningen). Dessutom lät de på tok för lika turtlarna...
(PSST! För den intresserade kan ni leta upp episoden Shredderville på youtube)

Planerna för hösten är i alla fall klara; jag ska bli en av heltidarna på hotellet. En nyhet som fick mig att le fånigt hela gårdagen när jag fick beskedet, det känns toppen att veta att man är så uppskattad. Och även om hotellstädare inte precis är mitt drömyrke eller något jag vill satsa på resten av livet, så är det sannerligen något jag tänka mig att jobba med ett bra tag. Jag trivs jättebra med det och lever in mig ordentligt i service rollen. Självklart har man sina dåliga dagar då man undrar vad sjutton man gör där men de är inte många. Och även om jag gnäller över att kliva upp på morgonen så är det inte precis för att jag inte vill jobba.

Det jag mest av allt vill just nu för sekunden är egentligen att få till min konstblogg som jag vill ha den, just nu är den ganska konstig och ostrukturerad. Måste hitta igen den där sidan med koderna... Ja, jag föredrar att göra allt från scratch, då blir det åtminstone rätt till slut (jag skulle vilja ändra en del på den här också men jag är hyfsat nöjd så då får det vara tills vidare)

Nu vill jag bara avsluta med att visa min TMNT top 10 lista, med de 10 bästa episoderna från 2k3 serien:

10. Tales of Leo (S01E19) - En väldigt känslosam episod där man får se turtlarna som barn för första gången, något som vi fantjejer tycker är jättesött. Men den innehåller annat än bara sötheter så det är absolut inte en tjejig episod. Det här är dessutom den enda episod som innehar samma plats på den officiella topplistan som här på min lista

9. Enter the Dragons part 1 (S05E12) (116) - Näst sista episoden i hela serien, och mycket episk och cool. På den officiella listan hamnade dne på plats nummer fyra men riktigt så bra tyckte jag inte att det var.

8. Enter the Dragons part 2 (S05E13) (117) - Sista episoden, och en värdig avslutning, jag avskyr både Fast Forward och Back to the Sewer. Den är episk, den är spännande och har ett fantastiskt slut, jag var extremt nöjd efter att ha sett färdigt den här episoden. Men jag till skillnad från den officiella anser inte att det var så bra att den förtjänade plats nummer ett. Slår vad om att fantjejerna varit framme igen.

7. The King (S01E16) - Jag satte den här episoden på den här listan av tre orsaker: den första är att handlingen centrerar kring Donatello, vilket alltid gör mig glad. Den andra orsaken är att den är en tribut till en väldigt duktig serietecknare vid namn Jacob Kurtzberg aka Jack Kirby, vars serier jag visserligen inte läst men däremot sett bilder av. Och att de gör en tribut episod till en serietecknare är alltid roligt. Den tredje orsaken är att den här historien finns i både Mirage och Archie varianten, så att se dem göra en episod till 2k3 gjorde mig väldigt glad

6. I, Monster (S04E05) (83) - Som liten var jag jätterädd för Rat King och tyckte att en snubbe som levde i kloakerna med råttor var bland de läskigaste som jag tyckte tänka mig att möta i en gränd. Då var det Archi comics varianten jag hade träffat först. När man sen såg 1987 seriens variant så tyckte man att han var lika löjlig som Strimlaren. Dock inte här. Här är han omigen den läskigaste fiende som turtlarna har och jag känner av min gamla barndomsskräck igen. Hemskt tråkigt att han bara fick en episod, jag hade velat se mer.

5. Insane in the Membrane (S04E19) (97) - Den här episoden är den enda som har Baxter Stockman i huvudrollen men den nämns knappt och det med rätta; den blev fullständigt bannlyst i USA. Varför? För att 4Kids tyckte att det var lite väl groteskt att visa en vetenskapsmans förfall i ruttnande kropp och hans försök att ta livet av sin föredetta assistent medan han samtidigt har föreställningar om sin döda mamma. Personligen älskar jag den här episoden för den förvandlar Baxter från en väldigt irriterande fiende till en väldigt sypmatisk och missförstådd person. Istället för att med en irriterad suck fråga sig varför han inte får dö nångång så ändras tonfallet till ett mer medlidsamt, allt tack vare en grymt, jäkla bra episod.

4. Return to New York part 3 (S01E23) - Episk på mer än ett sätt och bland det våldsammaste jag har sett i en barnserie. Jag förstår fortfarande inte hur de kom undan med det faktum att turtlarna är kapabla till mord, för de har alltid alltid ALLTID förespråkat icke-dödande. Okej, Raffe har visserligen ett liv på sitt samvete vad jag vet, och i Mirage var de ju allihop väldigt brutala, men att de skulle vara så våldsamma i den här serien eller att de kunde vara det... Wow, säger jag bara...

3.The Shredder Strikes Back part 1 (S01E17) - En fantastisk episod basearad på ett fantastiskt Mirage-album (som jag definitivt måste köpa!!). Alla Leo-fans älskar den här episoden, och vi som inte är det börjar nästan gilla honom så mycket. För ingen annan episod gör Leo mer rättvis.

2. Same as it never was (S03E21) (73) - Behöver ingen kommentar, utom att jag tyckte att den här episoden hamnade på tok för långt ner på den officiella listan (plats 7, wtf?). Fansen svek den väl för att den var såpass sorglig, men det är ju å andra sidan det som gör den här episoden såpass bra.

1. Things Change (S01E01) - Först och bäst. Visst, den här serien är så otroligt mycket bättre än den från 1987, men ingen episod i hela serien överträffade den första. Och då räknar jag inte in den otroliga glädje man känner var gång man ser det. Episoden var trots allt en milstolpe för en ny TMNT-era, och vilken otrolig epok det startade! Jag är oerhört tacksam och väldigt glad, men det är inte det som bidragit till att sätta den här episoden först, jag lovar. Det bästa man kan göra är att se den, och gärna ha läst första Mirage-albumet innan så man förstår på ett ungefär vad de har hämtat sin inspiration ifrån.

Det var allt från mig. Tack och godnatt!

Och du, det går naturligtvis lika bra med selleri!

Jaså, du tänker SÅÅÅÅÅÅÅÅ.....


Kommentarer
Postat av: Johan

Temat i "Shredderville" och "Same as it Never Was" är ungefär samma (totalitära samhällen). I "Shredderville", ett av de djupaste avsnitten i TV-serien från 1987, får vi se hur Shredder styr New York City, döpt om staden och skyller allt på mutanter för att ingen får se vem den riktiga boven är (Bebop och Rocksteady är tillbakamuterade till människor). Till och med deras bästa vänner, April och Irma, är på Shredders sida i Shredderville. Meningen är att sköldpaddorna skall få se hur världen sett ut utan dem, eftersom de kvällen innan kännt sig värdelösa. Men det visade sig att de bara drömt alltihop på natten (typ samma sak).



Archievarianten av Turtles är också betydligt tuffare än 1987 års version. Men jag gillar 1987 års Rat King, och när han spelar flöjt som hypnotiserar råttorna, även Splinter. Han kidnappar April, men det roligaste är när Irma alltid blir så sur på honom (som när hon sparkar honom på foten).

2012-01-28 @ 19:09:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0