Chockad ananas mellan dimensioner av nötter

Jag tror just att jag slog mitt konstighetsrekord vad gäller titlar...

Man kan väl säga att jag har hamnat i en TMNT-noja igen, i år som i alla år. Idag har jag till exempel lagt bud på 9 tidgingar på tradera, tidningar som jag inte har och som skulle göra mig väldigt glad om jag hade eftersom mer än hälften av dem bidrar med något viktigt i historien. Det är också en anledning till att jag fortfarande är vaken, två av dessa tidningar går ut om en halvtimme och jag vägrar gå miste om dem. Jag har varit med om taskmörtar förut, fiskar som elakt väntat till sista minuten, lagt ett vinnande bud och kammat hem vinsten i sista sekund, även mitt i natten. Men den här gången ska jag äntligen segra!

Så för att fördriva tiden har jag ägnat mig åt lite nördig nostalginjutning av högsta klass; läst om alla mina tidningar samt även sett om "The secret of the ooze". Omigen slår det mig att just den filmen kan jag se praktiskt taget hur många gånger som helst, den blir aldrig sämre. Dessutom är den ett fantastiskt exempel på sanslöst skicklig kombination mellan skådespelare i dräkter och erfarna puppet masters. De som gillar mupparna borde tekniskt sett även gilla den här filmen, även om de inte gillar just Turtles. Inte bara för att de är samma dock-verkstad men också för att den gjordes med särskild hyllning till Jim Henson, fadern av muppar som dog innan filmen var klar. Och det kan sannerligen vara värt något extra. 

Efter det hittade jag den smått skruvade "Turtles Forever" på youtube, och... den var sannerligen inget annat än skruvad! Där lyckas turtlarna från 1987 ta sig till dimensionen där turtlarna från 2003 huserar, tack vare olyckliga händelser med transdimensionella portaler. Självklart vill de ställa allt till rätta igen, men så ska det ju bli en film av hela historien också. Det visar sig nämligen att Shredder, Krang samt Teknodromen från 1987 också lyckats ta sig dit, och de finner snabbt att det finns en Shredder även i denna dimension, och eftersom han kan tänkas att bli en värdig allierad så hämtar de honom till Teknodromen. Men denna Shredder, även kallad Utrom Shredder, har andra planer. Han vill förgöra hela Turtles Universumet, och det kan han endast göra genom att ta sig till den ursprungliga källan och förgöra den världen. Och var hamnar vi då om inte hos de riktiga ursprungliga turtlarna, de som Eastman & Laird skapade från första början. Att se dem röra sig samt prata var bland de märkligaste jag har varit med om i filmens värld (för inget kan knycka första platsen som innehas av "Den andalusiska hunden", på tok för konstig och djup för mig, tyvärr). Märkligt i allra högsta grad, min käre Watson.
Tråkigt nog har de förvrängt turtlarna från 1987 på ett mycket barsnligt, fånigt och humoristiskt sätt, ett sätt som inte alls överenstämmer med orginal serien. De borde få mer respekt än så!
Men som TMNT-histora var den i överlag mycket underhållande och lätt sevärd, så jag lär skaffa hem den om jag skulle snubbla över den någon gång. Även om det inte kommer att ägnas mycket ansträgning åt att leta.

Nåväl, i skrivandets stund är det fem minuter kvar på mina budgivningar så jag ska vakta över dem som en hök, innan jag äntligen kan gå och lägga mig. Jag har sett i kors i ca två timmar nu, och det är aldrig ett positivt tecken!

Cowabunga dudes!!

Edit:

Jag fick dem!! Jag fick dem!! TMNT nr 5 & 6 1991 är äntligen mina!!
Nu kan jag glatt somna... snark

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0