Halloween är underskattat

Här strosar jag i det typiska men trivsamma oktobervädret (regn, kyla och blåst) och letar efter halloween-skyltningar i butikerna på stan. Och hittar ingenting!
Visst, jag kanske är lite tidigt ute men jag blev bara nyfiken. Dessutom är det väl inte tidigt utan snarare sent? Halloween infaller om ganska exakt två veckor, vilket ju inte är så gott om tid. Herregud, jag som har planerat in halloween-städning imorgon och givetvis smyckning av huset!

Halloween är bra underskattat och det märker jag framförallt när jag strosade förbi Guldfynd i kungspassagen. De har redan börjat med julskyltning och försäljning av diverse julprylar, som t ex Jesus-krubban och juleljus, samt även tomtar i olika storlekar! Det är ju för helvete bara oktober!! Vart tog Halloween vägen?
Visst, jag kan förstå de äldre generationerna som tycker att Halloween är en kväll med enbart bus, vandalisering och våldsamma fyllefester till läskiga eller kanske till och med anstötliga soundtrack och skräckfilmer. Men Halloween är vad man gör det till!

Nu ska jag berätta hur vi gör hemma hos mig (och som jag fanimig tänker ta med mig när jag flyttar ut!!):
Vi smyckar hela huset i stort sett med girlander i olika former (fladdermöss, pumpor, döskallar och spöken), spindeltrådar (av bomull såklart), insekter på skåpluckorna i köket (tusenfotingar, flugor och om vi lyckas även fladdermöss, de är lite knepiga att få fast), söta prydnader (häxor, svarta katter, pumpor, gravstenar osv), pumpalyktgirland i köksfönstret och givetvis plastpumplyktan som blinkar i rött, grönt och gult.
Sen på själva kvällen äter vi en halloween middag som oftast består av köttfärspaj med döskallelock (yummie) och bloddrinkar (ofarlig röd saft till barnen och rött vin till de vuxna). Ett år bjöd jag på en "masksoppa" med spaghetti i men den råkades bränna vid så den vart inte särkilt populär.
Resten av kvällen ägnas åt tradionen filmafton, där vi alltid (utan undantag!) ser "Nightmare before Christmas". Ibland ser vi även "Hocus Pocus" samt en till Halloween film (jag skulle persnoligen i år vilja se svartvita familjen addams, det var länge sen!). Till det äts det halloween tilltugg som mardrömmar (en variant på drömmar som är godare), dammkakor (innehåller inget damm, jag lovar), muffins i form av ögon eller spindelnät, samt även halloween godis från ICA Maxi (eller valfri stormarknad).
Vi brukar även spela spel, vi har ett jätteroligt spel som känns som väldigt mycket halloween. Det heter "Atmosfear", och vet ni inte vad det är så får ni söka på det.
Ibland tvingar mamma oss att lyssna på hennes skräckhistorier, hon brukar oftast köra en variant som går ut på att vi alla barn är ensamma hemma och så försvinner vi en efter en, och jag lovar att hon gör det ruskigt bra (haha, vilken dålig ordvits...).
Det är dessutom den enda kväll på året (förutom nyår) som alla får vara uppe till tolvslaget och "uppleva" spöktimmen.
Givetvis spelas läskig musik till, som det där läbbiga bandet där det finns en massa läskiga ljud inlagt, ljud som man inte riktigt kan definiera och som helt plötsligt urartar till plågsamma skrik i fjärran och morranden. Uhuhu!
Jag funderade på om vi i år kanske skulle spela "Umma Gumma" av Pink Floyd, den om någon är också läskig ("co-co-come back...").

Så ser Halloween ut för mig, samt även att jag klär mig uteslutande i svart med gotiska detaljer genom hela oktober. För mig är Halloween bland det roligaste jag kan tänka mig, och faktum är att det slår julen med hästlängder. Okej, kanske inte hästlängder, julen hamnar inte långt bakom precis. Skit samma.

Sluta underskatta Halloween, den är vad man gör den till! Om inte annat kan man väl klä sig mörkt och visa respekt och vördnad för de döda, vilket ju var ursprungstanken från första början. Men inte ens det vill folk göra...



Kommentarer
Postat av: Egentliga Emmy

Håller med! Halloween är underskattat, något! Jag vill se mera pyntande!

2008-10-26 @ 20:26:41
URL: http://egentligaemmy.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0