Fem hotfulla "F" på bussen

Att åka buss in till stan brukar vanligtvis vara en skapligt trevlig upplevelse. Du kanske kan njuta av det fina vädret, eller njuta av att sitta i bussens värme eller njuta av ett trevligt sällskap eller varför inte lite musik eller ljudböcker på din mp3?
Idag blev det tyvärr en smärre obehaglig upplevelse istället.
Personligen sitter jag alltid längst bak i bussen, jordlingar är ett oförutsägbart släkte som man måste ha koll på och att sitta med en massa jordlingar bakom sig känns inte särskilt betryggande så längst bak får det bli. Idag var dock bussen relativt full redan när jag skulle på, vilket resulterade i att fem störiga översminkade fjortisar var tvungna att sätta sig med mig längst bak. Vilket inte var alltför farligt egentligen, jag hade min mp3 på som kunde dränka deras oväsen bestående av fnitter, flams, fnissningar, fjortisfilosofi och flummiga fjortisfunderingar.
Plötsligt svängde bussen tvärt åt vänster varav alla fem tjejer kastades åt höger. Själv satt jag stadigt längst till vänster och hade säkerhetsbälte på mig så jag märkte knappt av denna tvära sväng.
Nu råkar jag vara en riktig pedant när det kommer till trafiksäkerhet och blev därför mycket irriterad över dessa korkade tjejer som inte verkade veta att man kan, och SKA, använda säkerhetsbälte på bussen. Jag ville verkligen upplysa dem om hur en kvinna i söder blivit tvungen att betala 1500 kr i böter för att hon inte använde säkerhetsbälte på bussen.
Det gjorde jag dessvärre inte. Vilket också stör mig. Inte för att jag har någon rätt att leka morsa och trafikpolis på bussen inför okända människor, men det är ju trots allt säkerhet vi pratar om, borde man inte kunna bortse från sådant då?
Dessutom ringde J då, och till honom har jag lagt till "Another brick in the wall" av Pink Floyd som ringsignal. Det verkade störa dessa tjejer en del, för alla fem tystnade och tog del av min ringsignal, som de för övrigt verkade tycka föga om. Fast iofs, vad vet dessa tjejer om musik egentligen? Inte mycket skulle jag tro. Jag slår vad om att de tillhör de där som tycker att allt som de inte gillar är dålig musik, och allt som de gillar är bra musik. Okej, jag borde egentligen inte uttala mig men det är det intrycket av musikkunnande jag har fått utav fjortisar så dessvärre utgår jag från dessa erfarenheter. Och en av mina erfarenheter säger även att man kan inte säga vad som helst i närheten av en fjortis.
Så på grund av dessa tjejer så gick samtalet med J riktigt uselt. Jag hade ingen lust att säga något alls och försökte att inte säga för mycket. Det blev mest lite hummanden, vilket fick mig att börja tänka på humlor och hur trevligt det skulle vara med lite vår. Stackars J måste ha känt sig riktigt utlämnad.
Vilken fröjd det var på hemresan! Inga fjortisar, bara lite pensionärer och moppetöntar som valde att sitta relativt långt fram i bussen. Tack och lov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0