Cellerna slutar dela på sig och bålgetingen tar chansen för ett grillparty

Mitt skrivbord är för närvarande belamrat med en massa bråte; tekoppar, sticknålar, ett riktigt fett nystan som jag håller på att sticka en pingvintröja av (nej, tröjan är inte svart och ser ut som en pingvin, och har heller inte en pingvin på sig, det kallas bara så, jag vet inte varför, det är dumt, nu avslutar vi den här parentesen), samt även lite småskålar som jag inte har kommit ihåg att ta med till köket. Att bo själv lockar verkligen fram de sluskigaste sidorna hos mig.
 
Överbelamrat skrivbord till trots så ville jag bara snabbt uppdatera om dagens Pride-parad som jag marcherade med i tidigare idag.
 
Vanligtvis när jag sätter mig själv i liknande sammanhang, som typ Take Queer, så känner jag mig verkligen som mig själv. Det finns ingen osäkerhet på någonting längre, jag är verkligen den jag är och jag kan vara riktigt stolt över det, för helt plötsligt befinner man sig bland de mer toleranta som bär på liknande eller samma stolthet som en själv.
(Jag kan ju förövrigt poängtera att om man som tjej är självsäker i sin sexualitet så har man ju kommit halvvägs med mig, oavsett hur man ser ut, och kan du dessutom dansa så har du definitivt hela inne!)
 
Jag har också bara marcherat med i Pride en gång tidigare, och det var ett stolt ögonblick för mig! Jag lät mig ryckas med av den festliga stämningen, jag sjöng glatt med i alla partylåtar som spelades i tåget, och jag sträckte extra på mig när bilisterna som vi blockerade vägen för blängde lite surt.
 
Så jag hoppades naturligtvis på något liknande idag. Men jag hade nog nästan hellre stannat hemma.
 
Att det är löningshelg ställer ju till med tillräckliga bekymmer, då hela stan bestämmer sig för att shoppa upp sina surt förvärvade pengar och inte kan komma sig för att ta sig ner på stan med något annat fordon än BILEN.
Jag skulle kunna gå på om hur folk borde ta bussen istället, men jag gjorde faktiskt en räkning på hur det skiljde sig i pris från att ta bussen och ta bilen från där JAG bor (det är ganska exakt fem kilometer till centrum så uträkningen var rätt enkel) och konstaterade surt att även om jag utnyttjade rabattpriset per resa (som finns busskorten alltså), så kostar det mig ändå 40 spänn att ta mig till stan och tillbaka. 40 spänn!
Bilen kostar i bensin lite drygt 15 kronor. Hur har de tänkt där? Är inte tanken att lokaltrafiken ska vara billigare?
Jag ska tamefan börja cykla så slipper jag betala något alls.
 
Varför jag berättar det är för att under senaste Pride (alltså mitt första tåg) så blockerade tåget trafiken ganska rejält, både på ÖK men även E12 från ÖK och mot bågen-husen. Många tittade bara helt ointresserat när vi marcherade, eller till och med blängde surt, men ingen försökte stoppa oss, eller signalera på oss.
 
I år hade folk jättebråttom överallt. Smet förbi tåget på trottoarerna, tog genvägar på motsatta sidor, tog riskfyllda chanser för att vända i cirkulationsplatserna osv. En irriterad dam vevade till och med ner rutan och skrek "Men kan ni för fan flytta på er?!?!"

Och jag tänker bara på boken "Momo eller kampen om tiden", och det helt underbara slutet där folk helt plötsligt får tillbaka deras stulna tid och kan stanna upp och prata, skratta, titta på barnen som leker, dansa till den musik som egentligen inte finns men som alla hör... Det är en fantastisk bok som ALLA borde läsa!
När jag nu direkt upplevde människor som hade så jäkla bråttom när vi försökte sprida glädje och feststämning och ett kärleksfullt budskap, då blir jag bara ledsen.
 
Sen förstördes feststämningen ganska rejält för mig när någon började med slagrop som "Inga homofober på våra gator!".
Missförstå mig rätt, jag vill inte heller ha homofober på gatorna, men Pride-paraden ska INTE vara ett demonstrationståg där man uppmärksammar problemet med politiska ramsor. Tåget i sig gör redan det, uppmärksammar problemet alltså, och tanken är bara att man ska sprida budskapet kärlek åt alla, men det känns inte som att man får fram den poängen när hela tåget försöker skandera "Vill vi ha homofober? NEJ!"
 
I år såg jag dessutom de där föräldrarna som var på stan med sina barn, och barnen tittade storögt på oss och frågade föräldrarna vad vi höll på med, och antingen sa dom bara "jag vet inte" (som om man inte vet vad Pride är!) eller så sa dom saker i stil med "bry dig inte om det".
Och jag blir så ledsen över det. Folk frågar varför vi behöver Pride, och när jag ser sådana föräldrar så tycker jag att ingen förklaring behövs. Därför behöver vi Pride, vi behöver påminna samhället om det fina i kärleken i sig, inte vart den riktas. Men heteronormen är så förbannat tydlig överallt, och när föräldrar inte ens kan tala om för sina barn om olika sexualiteter eller ens vad Pride är, då skäms man ögonen ur sig.
En enda förälder (som jag i alla fall) verkade ha förstått vitsen. En pappa i en bil som vi blockerade hade faktiskt vevat ner rutan och tittade på oss med ett stort leende, jag passerade bilen tillräcklig nära för att höra hans barn i framsätet fråga va vi höll på med, varpå han svarade "de sprider kärleksbudskap, visst är det vackert?"
 
Jag blev bara ledsen av att vara där, och när man redan är ganska nere så blir humöret ganska konstant nere i botten. Tyvärr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0