Fontänen sjöng i dur då tentaklerna inte löddrade

Jag är rätt dålig på att prata utseende, men det beror främst på att det inte intresserar mig. Inte i någon större utsträckning att jag använder det som samtalsämne vill säga.
 
Men nu tänkte jag faktiskt prata lite om mitt hår, hör och häpna.
 
Jag vet inte hur många som har förstått det, men jag har sen lite mer än en månad tillbaka slutat använda schampoo.
 
Jag vet, det är märkligt!
 
Mitt förhållande till mittt hår har ALLTID varit en komplicerad historia. Kanske inte när jag var liten och ung och dum, men definitivt blev det alltmer krångligt ju äldre jag blev.
Mitt hår har alltid varit tunt och platt, och blir jättelätt smutsigt. Jag kunde duscha på morgonen och det var skitigt igen på kvällen. Mycket trevligt (eller inte), men emellanåt hade mn tur och det kunde ändå gå två dagar mellan dusch-tillfällena. Vanligtvis duschade jag dock varenda dag.
När jag sedan läste kemi på komvux 2009 så nämnde min lärare att man bör undvika allt som innehåller mer än 14 komponenter. Naivt tänkte jag att det inte skulle vara svårt, men sedan upptäckte jag att inget schampoo på Ica MAXI innehöll mindre är 17 komponenter. Och då blev det jobbigt.
 
Jag har sedan dess försökt välja det schampoo som är minst dåligt, med varierande reslutat. Ett gjorde mitt hår extremt statiskt men väldigt platt. Ett annat höll det rent i knappt 12 timmar, medan ett annat behövde jag använda ofantliga mängder av för att det skulle fungera.
 
Mina föräldrar snubblade över ett isländskt schampoo som jag testade, vilket var det bästa schampoot hittills. Det innehöö vissserligen mellan 50-60 saker men då allt detta var oljor utvunna från örter samt såpa så tyckte inte jag att det kunde räknas in i min kemilärares filosofi.
Fungerade jättebra, tills familjen insåg att företaget var ett plagiat på en helt annan vara som skulle vara den "riktiga" varianten. Så det var bara att sluta.
 
Jag ville verkligen inte återgå till vanligt schampoo-användande igen så jag kollade upp den så kallade "no-poo"-varianten (inget schampoo, ingen kemikalie-skit), Och beslöt mig för att testa.
 
Så det jag gör nu är att tvätta håret i bikarbonat och skölja det i äppelcidervinäger blandat med kallt vatten.
 
Och det, är bland de bästa beslut jag någonsin har gjort.
 
För det första blir mitt hår väldigt fluffigt utan att vara statiskt, vilket är väldigt positivt. Men för det andra så håller det sig rent och fluffigt i några dagar så jag behöver numera duscha som mest varannan dag, och vanligtvis endast 1-2 gånger i veckan, vilket är oerhörda stora framsteg för någon som varit tvungen att duscha varje dag under så lång tid.
Billigt blir det också, jag använder upp en burk bikarbonat på ca fem veckor (om jag duschar mycket) och en flaska äppelcidervinäger på mycket längre tid.
 
Aldrig mera schampoo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0